Blog

Vi har blitt voksen!

Vi har nå blitt sponsor for treffet som vi hjelper til med. Nissan Sporting. Vi er i god gang med forberedelser, pokallaging, sponsor-sanking, nettside-oppdatering og ellers, planlegging. Så dette blir bra! Husk å stikke innom Nissansporting.no

Ellers har en av våre venner Dekkskift.no utsalg, stikk innom facebooksidene deres å se hva de har ute nå…

Sporting Mobilside

 

Sjå på oss der da! 🙂Reklamen1

 

Pokaler in the making:IMG_2803

Reklamer

Sesongen nermer seg!

Som mange har fått med seg er sesongen godt igang! Rallygutta har kjørt 2 VM-runder allerede, sist i de Svenske skoger, der vi var på plass. Vi kommer tilbake i en annen post til dette.

Vi hadde en liten tur på Eksismoa ved Bjørkelangen og fikk med oss første runde i Bilcross i nærheten. Det ble en kald affære, men vi fikk sett litt skrensing og fikk opp lysta til å begynne satsingen for 2018.

FordVolvoen fant vi bak skjulet, under en god meter med snø, så den måtte graves frem…

Vi fikk ikke start på bilen, den var litt frosten og har stått med litt vann, så det har røket en frostplugg, men forhåpentligvis har det ikke blitt noe mer skade innvendig.

Så planen er nå: Få bilen i garasjen, tine den, bytte frostplugg, tennplugger og olje. Så må vi vel se hva som må gjøres utenom det. En forgasserjustering og litt smågreier hadde den fortjent…

Så kommer spørsmålet. I år som i fjor: Vil du være med på morroa? Har du lyst til å sponse oss? Du kan få navnet ditt eller firmaet ditt på bilen og på siden her om ønskelig. Ta kontakt med Bilcrossfrue@gmail.com eller meep.mepp90@gmail.com så blir vi enige om noe. Ingen sum for liten eller for stor. 😇

last ned (2)

Vipps funker også: 91718670 og 91560519 ; merkes med Bilcrossfrue og ditt navn. Hvis du ikke vil ha navnet ditt i offentligheten, så må du også gi beskjed om det. ☺️👍

Så håper vi vi får snakkes på løp et sted en gang!

Japantreff på tungen bil i helga!

Kom til Lillehammer å ta en prat da vel!

295721_448824265153862_1901767417_n

Nissan sporting gjengen kommer i hopetall for å anvære treffet, vi stiller med en masse forskjellige Nissan/Datsun

Og vi har med medlemsskapsmerker, så vil du bli medlem i Nissan Sporting klubben, så finner du oss lett der… 🙂

Meg og Monica stiller med hver vår Nissan Laurel C32. 3 literen og politibilen.

IMG_9954Til og med Bilcrossfrue Hiakken får være med!
Til treffet har vi fått på litt nye ‘Bilcrossfrue.no’ klistremerker som SN Hobby og Dekor har trykket for oss. <-Link
19693503_2064125597148198_1428582507403304739_o

Trykk på bildet eller så kan du også få høre med oss hvordan du gir oss din andel til Grasroten… 🙂

200sx S13 «Sileighty»

IMG_9402copy (1)Denne bilen kjøpte jeg i 2004, etter at Turbo-Laurelprosjektet fikk en brå slutt (Det kan vi komme til senere.

 

Har i senere tid solgt denne og nå står den avskilta og vekkgjemt ved en fjord på vestlandet.

Kjøpte bilen som et halvvrak, med defekt motor, bulker og rust rundtom og en forferdelig stygg farge.


Fikk imens jeg hadde den gått over det meste, bytta noen motorer og girkasser. Senking, styling, lakk og noen runder med biltilsynet, men gikk lei en gang i 2007-08 og bedrev brannslukking og noen økter nå og da når jeg fikk viljen over meg. Så bilen stod mer enn den ble brukt og det ikke fanst lagringsplass til den, så var det best å la den gå.

KIF_1474Vippelykter er jeg allergisk mot, så første jobb ble å bygge om til faste lykter. Fikk tak i en front fra en Silvia, det var da det ble greit å kjøpe 200sxMin1
Restene til Silviafronten hadde blitt herja rundt i Japan på banen, så den måtte bygges opp fra «støv», lykt og grill-festene var knekt, skjermene måtte kappes og sveises fast i de orginale skjermene.

KIF_149120 tonn med sparkel og ett par lag lakk senere ble bilen «presentabel nok til å slippe inn på Bergen Bil-expo.

HS5K9601
Det var ca i dette øyeblikk jeg skjønte at jeg måtte ha diffbrems og mer drifting-deler på bilen. Da var ballen begynt å rulle…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mer banekjøring. Her er 200’en og Turbo-Laurel v2 på vei ut på banen sammen.

KIF_1549
Litt deler kom levert «på et snøflak» En som måtte ut å prøve bilen før den var registrert for norske veier. Sommerdekk og snø – Deler i hus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERABare bruke opp de delene som ikke skulle være i bilen… 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERATMeg og Bjarte tok oss en tur til Lillestrøm å henta styling, var ikke plass inni, så måtte kjøre med støtfangeren lett skrudd og teipet på. Sideskjørtene gikk fra bagasjen og opp på skuldra til den av oss som ikke kjørte.

Momo-stoler må man ha når man skal svinge hardt
DSCF0192

Flyttet inn i nytt lokale den vinteren og gikk løs på utseendet på diverse vis:

DSC00238DSC00284Skjermbredding:

DSC00334

Noen samlebilder etter at bilen fikk lakk og styling:

Felgene:

Bilde(19)
OZ Motorsport, 17″og 9″ brei og laget for Primera-teamet som Tommy Rustad kjørte for, så juling tåler de. Og de veier bare ca 9kg.

DSC00504,1Eksosen fikk Svendsen eksos i Åsane ta seg av.

_mg_7188eiks089

Fikk teken på å ta ut og inn motor etterhvert, 45 minutter på å ta den ut ble rekorden
DSC00584

Gjorde det skikkelig siste gangen:Bilde(053)DSC00648.jpg

Noen før oss har fiksa rust. Bilde(104)Brukt litt byggskum:Bilde(108)

Så skifta vi farge plutselig. IMGA0618 2 ganger på en helg. Måtte få spesialblandet farge for å få bilen så matt som ønsket.

Mer banekjøring: 13″ hjul ble litt Donald Duck hjul.9616014589IMG_9402copy (1)Den vinteren jeg hadde Bmw, ble 200sx’en vinterbil. IMG_6784

IMG_6622 (1)

Bilder, skal være merket med egne navn. Noe eget, masse andre lånt.

Landsfinalen damer 2017

Landsfinalen 6_FotorDa var årets høydare i bilcross damer overstått! NMK Vikedal stilte med 3 biler. Monica og søstra Silje Reneé, begge i Ford Sierra, og Heidi i en Volvo herregårdsvogn.
Det ble ingen finaler på noen av de. Heidi var ett fattig poeng fra en finaleplass, Silje Rene’e lå an til finale, men fikk hjelp fra andre og seg selv til å snurre seg ut av finalekampen, etter å ha vunnet ett heat.

20728351_10154649289190588_6403495595529046713_n
Bilde: Karina Nordal Nonslid

Monica var ikke i form og hadde nok med å ratte bilen rundt banen. Ble 2 tredjeplasser som beste resultat. Men hjulstilling var vi veldig fornøyd med! Litt småjobb på bakstillinga så vi får tatt starten. Da nermer vi oss en vinnerbil.

Landsfinalen 2Bilcross er en bra sport for hele familien..
Landsfinalen 3Forskjellige måter å psyke seg opp til løp på. Cola på noen, Peppa gris på noen… 😀
Landsfinalen 9

Når det var tid for finaler kom regnet. Og det regna mye, men de klarte å komme seg rundt banen. Det gikk fort og. Liz Wessel vant D-finalen og kjørte seg opp til C-finale, men den vant Marte Marthinsen. Hun vant resten av finalene og kjørte seg helt til topps og toppa heile driten. 🙂 Ida Marie Eriksen fikk andreplass og Sandra Fidje tredjeplass.

Landsfinalen 4Målpassering A-finale

Landsfinalen 8Parc Fermè, alle finalebilene blir plassert her frem til budene er gått, så ingen får juksa hvis bilen blir solgt. Vinner-Marte i bakgrunnen ved den orange Golfen sin.

Landsfinalen 7

Landsfinalen 5Her gjøres litt bilcross-retting av bil, stopp fra hengerfeste i fronten på bilen og full gass i revers
Landsfinalen 1En liten maskin vi møtte på veien… Syns den var verdt å få på bilde.

På vei til Landsfinalen 2017!

Da var bilen klargjort og lasta på hengeren, så da er det bare tid og sted.
Sigdal og trening i kveld og landsfinalen, damer imorgen!

20750606_10155465491026341_1829818563_n

Vi mangler 30 hester, understellet tar vi litt som det kommer. Har justert inn litt nå, satser på at vi har truffet blink i blinde…

Så ønsk oss lykke til! Og husk å like og dele Facebooksiden vår! Vi trekker en vinner av goodiebag når vi kommer hjem! Lik gjerne oss på Instagram også, våre stolteste blinkskudd blir lagt ut der.

Takk til Monica’s ‘Svigermor’ som er nyeste sponsor på bilen! 🙂

Ford Sierra Bilcrossbilen

20733109_10155460631106341_899345577_nBilcrossfrue junior oppkledd av BroderiDsign.no t-skjorte, inspiserer Sierra’n.

Etter to Opel med drift på fremhjulene som ble solgt på første løp, gikk vi tilbake til bakhjulsdrift og Ford Sierra. Denne med Volvo motor og gir. Ikke noe landsfinale-vinnerbil, men et greit utgangspunkt. Og forhåpentligvis en bil som ikke blir solgt med det første.  20750593_10155460629686341_1028130849_nEt vakkert skue i en vakker tunnel. Ved Hardangerbroen.

20786589_10155460628656341_1903460656_n

Subaru Levorg

Monica sin jobb-bil.

IMG_9466

Etter noen prøvinger av forskjellige biler og biltyper havna valget på Levorg. Selv med en bitteliten 1,6liters boxerturbo og en halvstor bil var denne innafor. Tøff design, kjapp i frasparket, understell fra rallysporten og utstyr nok til å gjøre oss halvnerdete gadgetfans fornøyd.

IMG_7017

Bilen ble kjøpt uten vinterhjul, da vi heller kjøper hjul på dekkskift.no hos Christer. Så turen fra bilen ble hentet i butikken og opp til dekkskift midt i desember gikk stille og rolig for seg, på 18″ sommerdekk.

IMG_7491Gøy å hente ny bil i butikken!

20727325_10159167183655430_406429274_o

 

20771744_10159167183615430_1685211318_oDet var ikke mange kilometerene man skulle, men det tok tid…

Man kan vel si at Monica både er glad i å kjøre bil, glad i bilen og har noen kilometer å dekke på jobben. Over 20000 kilometer ble det det første halve året.

_1519208301Hvite 18″ hjul kler en bil med farge bedre enn et smykke_30807879Her er fra dagen hjulene ble satt på

Men nå har hun begynt å lukte på større bil med hengerfeste, så hvis du vil ha «den eneste» mørkeblå Levorgen, så ligger den ute på Finn.no

 

Subaru Impreza 2,0R «Vinterbilen»

For noen år siden da 2 biler burde ha vært på EU og kravene ble verre og verre for å få biler som har fått noen kilometer på hjula igjennom kontrollen, så ble en Nissan og en Mitsubishi bytta ut i en Subaru. Legacy stasjonsvogn den gang. En bil man kan lure på om Subaru og Suzuki hadde brukt samme tegningene på, for det er ikke store forskjellen mellom de bilene i utseendet. Men når en så direkte stygg bil med automatgir kunne få meg ut å kjøre langtur bare for morroskyld, så må det ha vært en god bil!

IMG_7645

Så da likte man Subaru da. Et merke som aldri har ligget tett til hjertet. Men god å kjøre er de. Når man ville ha en bil med litt utseende attpåtil så dukka denne opp. Eller egentlig en lys grå hos forhandler, med manuellgir, men den var så billig at den ble solgt før vi fikk svinga oss til forhandleren. Heldigvis egentlig, for i ettertid viser det seg at en god fotograf får «alle» biler til å se fantastisk kul ut og lysegrå Impreza ser ikke kul ut i virkeligheten.

IMG_7647Er litt å hente utseendemessig både fremme og bak på denne og.

Så da ble det neste som dukka opp da. 2,0R med automatgir. (Det er ikke mange ting igjen som er planlagt å endre på bilen. Men skal det gjøres større grep, så blir den manuellgiret.)
Har noen planer igjen. Bremsene burde ha vært oppgradert, understellet trenger en god oppdatering og et par ting i utseendet.

IMG_8390 (2)
Nyvasket og nysenket med xenon tåkelys

IMG_7947

De sinnsyke baklysene måtte gjøres noe med. Hvem som fikk ideen med blanke baklysglass vites ikke, men håper han var vikar leid inn fra blindeforbundet og ikke driver med noe folk skal se i ettertid mer.

IMG_7922STI vingen setter prikken over i’en bak, sammen med røde baklys.

IMG_9544 (1) Kjekt å treffe på bestefar innimellom. Ser ut til at Subaru har gått tilbake til røttene med Imprezaen og designa en Justy i nytt skall.

IMG_5632.JPG
Men! Som bildet over viser, så er Subaru en trygg bil, både sommer som vinter. Og med nesten helt nye vinterdekk, så er den blitt til bare en «vinterbil» så i fjor vinter ble Hiakken med dårlige vinterdekk og bakhjulstrekk brukt mer på snøen enn Imprezaen og på sommerføre er Datsunen kjekkere, så den faller litt mellom 2 stoler og blir brukt til vanlig transport og på regnværsdager.

Impreza fremside

Nissan Laurel 3,0 V6

IMG_9948902497_10152728158930430_1040595065_o
Team Bilcrossfrue sin egen ambassadebil. Her sitter vi i det nedfellbare baksetet og drikker prosecco og ser ned på menigmann…

IMG_9954

Bilen fikk Monica kjøpt for mange år siden, 2010 for å være nøyaktig, så fikk den ny lakk i 2014, en god shining og service, så nå tar den seg bra ut i trafikken. God å kjøre er den og. Med denne bilen skulle Nissan virkelig vise verden hva Japan kan! Stillegående, godt isolert og bra understell gjør at bilen fint måler seg med en mengde mye nyere typer biler.

IMG_9925

Av ca 36 3,0 som ble registrert i Norge har ca 7 fremdeles skilt. Mange står rundtom som oppussingsprosjekter eller som delebiler, så det er en rimelig sjelden bil.
Det utrente øye ser nok ikke forskjell på denne og «de andre» Laurelene, som også er meget bra biler, men de når nok ikke helt opp. Men forskjellene er der, såvidt, selv uten 3,0 SGX klistremerkene. Mest synlig er den firkantede eksosstussen. Bremseskiver bak og delt hjuloppheng bak er andre ting som går an å legge merke til at denne er som hønsetenner i hønsegården.

 

IMG_9456IMG_9457
903699_10152728159105430_1628659781_oLuksusen står i høysetet for føreren også. Skinn, digitalt instrument og egen snakkedame som informerer og viktighetene mens man kjører.
IMG_9950Bilde fra Snapchat; Maudrita

902221_10152728160510430_850492569_oMotoren får snart en etterlengta service. Både inni og utenpå.