Blog

Sammendrag, rally, ferie og hjem.

Fint vær hjemme, da drar vi dit…

Da var det på tide å lage et sammendrag fra ferien, da vi kom hjem for 1,5 uke siden. Monica var opptatt med å lese noter i en Volvo 240 på lørdagen, så jeg satt bare å blomstra i depot, så da tok jeg en liten økt med skruing på bobilmotoren, men fant ikke noe feil som kunne repareres der og da. (Hadde dette vært løpsbil, så hadde den vel vært oppe og gå på noen timer, men når man skal kjøre på bane, så finner man et nytt pågangsmot og vilje som man ikke finner mange andre steder…)

I depot. Står den, og vil ikke hjem. Den ville vel egentlig ingen steder…

Så etter Sørlandssprinten pakka vi bilen og hosta oss hjem på våre 3 sylindre og ca 47 hester. Hjem skulle vi, så noe sideveier ble ikke vurdert. Rett på E18 og rett hjem.

Eller, det ble noen små do stopp og en siste ´ned på kne´bensinfylling. Og så begynte vi å bli sulten når vi nerma oss hjemme, så en tur innom Lillestrøm for å jakte mat tok vi oss tid til. Ca midt i Lillestrøm syns jeg blinklyset gikk litt saktere enn vanlig og litt andre ting som ikke var helt normale, så etter at vi hadde spist, hadde vi akkurat nok strøm til å få startet bilen og sikte oss mot hjem.
Uten lys eller andre strømforbrukere kom vi oss inn på tomten med ca 8 Volt igjen på batteriet… Har ikke sjekka no mer, men tenker dynamoen er løsna såppass at den ikke gadd å lade mer en litt for lite…

Lite spenning her…

Tilbake til Rally Sørlandssprinten, som var grunnen til at vi svinga sørover i ferien. Monica skulle være kartleser i Volvoen til Jarle «Topplokket» Granheim. Så da sikter vi den veien. Den vanlige kartleseren til Jarle syns det var gøyere å kjøpe seg egen Volvo 240, så han kunne rulle litt på taket og kresje ned i en grøft på egen hånd, så det gjorde han like godt.

Monica og Jarle på vei ut på SS1

Monica og Jarle klarte ikke å hverken havne på taket eller å kjøre i grøfta, selv om de fikk mange tibud, som du kan se i filmen fra bilen her: Youtube

Så de bare gikk og vant klassen sin! Av 53 startende kom de totalt på 17. plass.
Vi gratulerer!
(Bildet er stjelt fra Facebooken til Topplokket, men siden jeg er fotografen, så er det nok greit.)

Så det var bobilferien 2021… Til neste år håper vi på ny og bedre motor. Vi får se hva det blir tid til. Vi drømmer jo om å få tak på en rimelig rallybil sjøl, så vi kan leke litt i skogen sammen, så vi får se. Kanskje det blir tilbake til å sove i førersetet med bil på hengeren bak, som før i tida. Det får vi se an.
Takk for denne gang!

Nordkapp – Lindesnes = ett år.

Dagen idag startet med en tur i dyreparken. Masse vandring, masse folk og noen dyr som ville vise seg.
Vi fikk sett noen tigre, løver Surikater og en jerv.

Etterpå stakk vi til Lillesand og så på litt drifting.
Bilene er blitt dyrere siden 2008/09 da jeg kjørte, det er det ingen tvil om, men kvaliteten på kjøringen under trening når vi var der, var det litt så som så med. Noen viste seg godt fram fra sin beste side, men etter en stund fant vi det best å evakuerere å leite fram Lindesnes som vårt neste reisemål.

På veien fikk vi lyst til å besøke Flekkerøy for å se hva de hadde å by på av utsikt, så vi tok til venstre i krysset og rett inn i den undersjøiske tunnelen mot Flekkerøy.
På vei opp fant vi begrensingen på motoren. 10% motbakke er det bare såvidt motoren klarer å dra. Men vi kom oss opp, fikk sett øya og tatt 2 bilder før vi snudde nesa mot Lindesnes igjen.

Lindesnes fyr.

Ut fra tunnelen merka vi at vi var nede på 3 sylindre igjen. Vi tenkte det var etter å ha motorbremset ned 2 ganger i tunnelen og som med Ladae ned fra Tronsfjellet i fjor, så ville det gå over, så vi kjørte videre mot Norges sydligste punkt.

Nordkapp 20. juni 2020, Lindesnes 25. juni 2021, 2518km fra hverandre.

Fuskingen ville ikke gi seg. Vi kjørte til og fra Lindesnes på 3 sylindre. Eneste trøsta var at når turtallet ble høyt nok, så kom 4. sylinderen også. Så sålenge vi har 70 eller mer på 4. gir, så funker bilen…
Men den er ikke gøy å kjøre slik. Så nå har vi slått leir på Åros Camping. Imorgen skal Monica lese noter for Jarle i Volvo orginal-klassen på Sørlandssprinten imens jeg leiter etter feil. Det hørest ut som om det er en feil vi ikke klarer å fikse langs veien, så det ser ut til at vi avbryter ferien etter rallyet og reiser hjem.

Så får vi heller se om vi ordner bilen før neste sesong eller ikke…

Restauranten ‘Under‘. Ligger under vann. Vi hadde planer om å spise der, men etter å ha sett prisene, så ble de planene lagt i arkivet med planer vi har når vi vinner i lotto…
Volvoen Monica skal styre med ord. Sving høyere sier hun, så gjør den det… Nesten litt magisk!
Nye E39. Litt kult bygg. De bygger seg ut i begge retninger og holder balansen slik. Det er et tårn i andre enden, så møtes de på midten og en bro er skapt… 👍

Kragerø, Cars & kaffi og driftpreik i Lillesand.

Toyletta et naturlig samlingspunkt

Vi tok fart fra Campen og sikta oss innom alle småbyer sørover.
Bomma på noen, men fikk sett litt av hvert av flotte sørlandsidyller.
Endte til slutt opp i Vennesla, der vi ble invitert på Cars and Coffee, så der måtte vi jo!
Fikk masse skryt for bilen. Dette var noe de ikke venta og ikke hadde sett før…

Etterpå tok vi turen til Lillesand der det skulle være noe samling av folk, men Toylettaen gikk vel noe for seint, så det var ikke mange folk der når vi la til på YX der. Så når cars and Kaffi var ferdig, så stakk vi og hilste på drifterne som var satt camp for kjøring i helgen.

YX Lillesand. Drifting, klatring og Toyletta i skjønn forening.

Etter noe skitpreik der, så fant vi frem til Hamresanden camping hvor natten skulle tilbringes og Monica ikke skulle sove, for hu gleda seg sånn til Dyreparken… ! 😂

Coronaferien dag 2. Innom Tungtvannsfabrikken og Biltema.

Vi måtte innom Tungtvannsmuseet, Som er Rjukans andre største turistmagnet, bare slått av solspeilene og kanskje Gaustadtoppen da…
Der møtte vi Eli Kari Gjengedal, Terje Sporsen og en som ble kjent i Farmen Kjendis. Han med det lange rastahåret. De skal vel lage en reportasje om turen vår eller noe, men de filma oss ikke av en eller annen grunn, de bare gikk der å lata som om de ikke hadde noe med oss å gjøre, i det hele tatt…

Broa over til Tungtvannsmuseet.

Etter dette tok vi turen over Gaustadsfjellet og sikta oss inn mot Bø, for der huska vi at det var en Biltema, så der sku vi kjøpe viftereim som forhåpentligvis passa til motoren med den rare dynamoen. Fantastisk fin tur, selv om bakkene opp er litt for bratt for den stakkars bilen og bakkene ned igjen var for bratt for mitt vedkommende, som ikke liker å stole på bremser i en bil vi nettopp har kjøpt…

Gaustadtoppen i bakgrunnen. Et lite stykke Mount Fuji for alle Japanofile.

Vi gadd ikke kjøre innom Bø, bare for ei viftereim, for nå hyler den jo ikke. Men i Skien gikk vi innom og kjøpte oss noe verktøy og girolje, da noe lager lyd og vi mistenker girkasse, men vi har ikke kommet oss under for å sjekke.
Ny viftereim glemte vi og.
Vi fant til slutt Louisenberg familiecamping hvor vi parkerte for natten.

Antall smil per mil er vanskelig å sette tall på, men det er mange ansiktsutrykk å se, mesteparten smiler. Bobilfolk er det litt usikkert med. Tror ikke de godkjenner bilen helt… 😬

Dag 1 Aurskog Rjukan i viftehyl

Speilbilde av en sol.

Vi starta dagen litt seint, da lange kvelder med kriseskruing måtte soves inn. Litt handling før vi omsider fant highwayen mot Oslo.
Siden de tok så mye toll for å passere bygrensene, bestemte vi oss for å kjøre sentrumsruten igjennom byen. Litt co2 og oljerøyk har da vel aldri skadet noen, så de fikk litt mer…
Det var ca når vi passerte Karl Johan at vi hørte første lyd som tegna til å være et problem. Det hørtes veldig ut som viftereim, og i og med at den hadde blitt tukla med, så konstanterte vi at der måtte det være noe muffens. Det var jo en drivreim til en plenklipper vi hadde kjøpt på den lokale utstyrsbutikken.
Men, vi løste problemet med å kjøre parklys i lave hastigheter med mye start og stopp. På hovedveiene gikk det helt fint med nærlys.

Torget på Rjukan. Opplyst av ekte som og speilbildet av samme sol.

Kjøpte ny viftereim på biltema mellom Drammen og Hokksund og kjørte videre. Det funka jo med parklystrikset, så det fortsatte vi med.
Så gikk det raka veien mot Rjukan. Ganske begivenhetsfritt. Noe fint å se, men siden klokken nerma seg 20:00, så hadde vi ikke tid til å stoppe så mye. I det kristne land Norge, får man ikke øl på kvelden så klart…

Campingen i Rjukan. Ikke akkurat overfyllt.

Når vi hadde hatt en runde i Rjukan og spist et bedre måltid fant vi campingen det motorlokket ble åpnet og viftereim inspisert. Der var dynamoen delvis løs, for boltene på den skulle jeg sikkert stramme etter at reima var justert. Kanskje jeg glemte det. I andre enden var det en knekt bolt tidligere, så det er det borret hull og satt inn en bolt og mutter, men der er det fysisk umulig å holde imot med noe, så den ble strammet så mye 3. fingeren min klarte å holde imot.

God nok mat her ja. 🙂

Huskeliste til videre ferd: Gardiner. Det går nesten fint uten om kvelden, når det er nesten mørkt, men om morgenen når sola står rett inn, så er gardiner gull verdt! Så der har Monica heldigvis noe å henge fingra i.

Ferien 2021!

Da var vi igang! Vi ble en dag forsinket avgårde for å gjøre ferdig inventaret i Poletta´n.
Mye jobb og en global oppvarming som var totalt fraværende i vinter, så kom vi litt seint igang og når vi først kom igang, så var det isolering og masse liming som måtte gjøres. Og det er som kjent kjeedeliig!
Kjedelig å skrive om og, derfor lite oppdateringer.

Ca ferdig bil innom Oslo og levere litt co2
Støping av forsterkning i vegg…

Men vi fikk bilen EU-godkjent, eneste feil var forskjell på bremsene bak, litt for mye uforbrent bensin i eksosen og ingen lys på venstresiden bak som virket. Lysene var en smal sak. Vi måtte koble om det elektrioske med de nye baklysene, så da ble det brukt en litt provisorisk kobling og der datt jordingen av, så det ble kjapt fiksa.
Justerte bremser, ventilene på motoren og trylla litt med forgasseren, så var den god nok for EU-kontinentet.
Måtte forresten sette inn en dynamo fra en delebil vi har stående, for den orginale lot seg ikke redde. Så da er det Nissandeler på Toyotamotoren…

Lagt inn isolasjon, tapet og tepper.

Inni vogna har vi fjerna en masse huller i gulvet, isolert. Lagt inn gulv i kryssfiner. Oppå der har vi et nydelig teppe, som forøvrig var eneste type på Ikea, så da ble det det.
Bordet bak er fjernet for å lage premanent seng. Kjøkken er bytta ut med en kommode, så vi har mer lagringsplass. Mat kan vi lage på toppen med et løst campingkjøkken. Oppvasken tar vi ute. (Kast papp i søpla-versjonen)
Fremme har vi fått oss 2 stoler, en portapotti og en kattedass, så her er det god plass… 😉

Seng in the works.

Synderen…

Da var motoren åpnet og inspisert. Ser ikke 40 år gammel ut inni. Selv om noen deler var grodd sammen.

Måtte kjøre motoren på startmotor for å få toppen løs fra blokka,men etter noen omdreininger slapp den taket. Og vi kunne løfte den ut for inspeksjon.

Der viste synderen seg fort.. Vi var forberedt på å måtte leite etter en miniatyrskade i forbrenningskammeret, men det var veldig tydelig hva som var problemet…

Ser du problemet? Verste skaden jeg har sett inni en motor noen gang. Lurer på hva som kan ha forårsaket dette. Ingen andre skader å se.

Så nå er det sendt forespørsel til England for å se om vi får tak i nye ventiler og pakninger på kortest mulig tid.

Nedi sylinder 3 ser det bra ut.

Ser ikke helt at dette blir et stort problem egentlig. Hvis det ikke dukker opp noe vi har oversett og vi får tak i delene som trengs så bør motoren være oppe å gå på en uke eller 2 etter at delene er ankommet.

Ellers har Monica vært opptatt med evighetsoppgaven som er å skrape reint bak i vogna. Der er det noe tid igjen før vi kan begynne å isolere og bygge bopel.

2 steg frem og 4 tilbake…

Det er litt fremgang i prosjekt Toyletta.
Selve Polettadelen er tømt og nesten klargjort for lekkasjesøking og glassfiberstøping. Alt av interiør er tatt ut og godt merket, bare litt gulv igjen inni, vi tenker å prøve oss på glassfiberstøping i helgen.


Innvendig i Polettaen
Gulvet. Full i hull ned mot vannsprut

Som en ivrig men ikke så flink bilskrenser, så har jeg litt erfaring med å støpe knekte karrosserideler fra før, så dette får vi nok helt fint til.

Sjølve Hiakken har fått en god service med noe nye deler, så motoren burde fungere fint, men vi mangler kompresjon på sylinder 3…

Dette er ikke bra.
Dette er hva vi vil ha.


Selv om dette er det nye blant miljøbilene, å kjøre på 3 sylindre, så er ikke dette noe vi er særlig interessert i å drive med. Iallefall ikke når det betyr at vi da har ca 37 hester igjen å gå på. Så da er det frem med albufett og slite av toppen. Vi håper det går an uten å måtte ta ut motoren.

Er en motor nedi der…

Har også funnet en lekkasje i bremsesylinderen, så da blir det å finne en ny eller ett repsett som passer.
Så nå ligger det meste i førerhytten løst rundtom.
Var forresten innom Triconor på Alnabru med startmotoren som var dårlig. Han bare fant en ny til oss, så da var det ett problem vi aldri mer skal tenke på.

Har fått inn 2 doble Usb uttak, så vi slipper ladeangsten fra fjordårets tur.

Sommerferien 2021. I år er vi forberedt!

Vi driver å planlegger en ny reis på langs av landet, og hvis politikken vil, så får vi lov til å ta turen innom noen av våre naboland. Ønsket er at Sverige og Finland er åpent, så sikter vi oss inn mot Stockholm og tar fergen over til Finland, før vi sikter nordover mot nord. Hadde vi kommet oss inn i Russland så er det enda et land man ikke har vært i før som kan krysses av på listen.



Men nok om rutevalg. Det må vi nesten ta etterhvert som vi vet ståa på smitte og sperrede grenser. Det kommer vi helt sikkert tilbake til.

På fjorårets ferie ble det litt for mange netter i bilen med den komforten det gir, det ville vi ikke en gang til, så i år skal vi på bobilferie! 

Vi har vært flink og kjøpt bilen i god tid. Kanskje like godt, for vi har mange timer med arbeid før den er klar for å kjøre noen steds.


Vi må få den EU-godkjent i første omgang. Vet ikke om noen alvorlige problemer foreløpig. Det verste til nå er at den bare går på 3 sylindre. Når det ikke hjalp å skifte plugger fra Bosch til Denso tennplugger, så ble det litt skummelt. Skal bytte rotor og fordeler først. Hjelper ikke det, og vi ikke finner noen lekkasjer, må nok motoren demonteres litt for å se om det er noe inni som plager.
Har fått tatt mesteparten av service på motoren. Blir en liten sjekk på bilen ellers når det blir litt mer levelig temperatur ute. Håper vi slipper den helt store jobben med motoren…


Inne i bobildelen blir det full nedrenskning av inventar. Bytte av litt pakninger og bygging av nye møbler. Vi fjerner salongen bak og bygger fast seng med ekte madrass og en bitteliten ´salong´ fremme med 2 små seter og et bord til frokosten og evt. mat på turen når det regner…
Plutselig blir det plass til en liten Porta Potti for å virkelig føle på bobil luksusen. 

Hvilken bil har dere kjøpt?! Spør du kanskje. Det kan du få vite:


Vi har kjøpt oss en Toyota ´Livets bil´ Hiace fra 1981 med en Poletta fra fortiden en gang som er montert på lasteplanet. Vi prøver enda å finne ut når den ble produsert, men tipper 70-tidlig 80 tallet. 

Bilen stod til salgs i Bjørkelangen, ca en mil herfra. Vi fant den på Finn og bilen ble kjøpt nesten øyeblikkelig. Vi brukte ca en hel lørdagskveld på å få bilen hjem. Tom for strøm og olje med viskositet på linje med asfalt og en kranglete startmotor gjorde at vi endte opp med å slepe bilen igang med kånomobilen. Fikk nesten tint stålisen på innsiden av rutene før vi gikk tom for bensin. Var heldigvis bare noen meter å slepe bilen bort til bensinstasjonen, så ørene frøys ikke helt av sjåføren som måtte se frem med hodet ut sidevinduet.
Med bilen varm og vinduene tint, så siktet vi på hjem. Kom ca 2 meter før det så ut til at bakhjulene var på vei av bilen. De kasta vel en 5 cm til hver side. Strammet mutrene og tok avgårde hjem med like mye kast som før. Rista akkurat passe, men ikke så mye under 40km/t. Tilfeldigvis var det ca toppfarten vi fikk på veien hjem. Men hjem kom vi og der har bilen stått siden.

Brainify blir fjernet, selv om selger ville hjelpe oss med bensinpenger på veien om vi beholdt reklamen på. Fargen blir som den er. Tenker utseendet under ikke akkurat holder samme standard. Det vi har sett av maling ser ut til å ha blitt festa på med rulle. 

Det var ikke bare bare å hente bilen i 18 minusgrader. Måtte slepes igang. Utenom at den var skål tom for bensin, så gikk den «som ei kula» hjem… 🙂

Vi prøver å oppdatere litt med mer bilder og progress etterhvert som vi kommer nærmere ferdig bil.

Litt bilder fra Finn annonsen:

Kontoret. Blir mange tunge timer her. Bare å nyte!
Her blir det seng. Kjøkkenet får en oppfriskning.
Salongen fremme. Her skal frokosten nytes.

Idag var det dagen!

For en stund siden kom vi i kontakt med en journalist med navn Frank Williksen angående ferien vår i Lada. Vi hadde et lite intervju, der vi snakka om turen vår og Ladaen. Denne saken har ligget hos Broom/Tv2 i lengre tid nå, men idag kom den på trykk!

Selv om jeg hadde lest saken for godkjenning, var det ganske spesielt å lese den på nett, der alle kan lese… Men mest kjekt!

Skjermbilde 2020-08-22 kl. 21.20.41
Saken på fremsiden av Broom.no. Les saken her 

Reisebrev fra ferien finner du her

Så bare øyeblikker senere tar Erik fra E&E Media kontakt. Vi hadde en lørdag for noen uker siden en tur ut med Datsunen og noen kamera og drone for å ta noen bilder og å lage litt film. Resultatet kan du se her:

Bra fornøyd!

Legger ved litt bilder han tok nederst på siden her.

Ellers for dagen, så er jeg Rallyfrue. Monica er i Grimstad og kjører rally NM. Litt bilsjuk hører jeg rykter om. Skal se om jeg finner ut hvordan det gikk seinere. Det går an å se rally bak betalingsmur på VG no.

Rallycross gikk som forventet. Johan Kristofferson fortsetter som han gjorde for halvannet år siden og vinner, så det spørs om det blir spenning i år. Tidligere verdensmester Mattias Ekstrøm gav han litt konkurranse, så om han blir med flere runder i år, så kan det bli noe action. Andreas Bakkerud kjørte bestetid på trening, men fikk ikke bilen til under konkurransene og kom ikke til Semifinale. (Han kjører ny bil i år, en Renault Megane RX. Her avbildet med teamkollega Liam Doran:


Foto Fia World Rx (Facebook)

Ellers så henger jeg litt i garasjen og skrur og sveiser på ‘Sil80’ som ligger under ‘Våre biler’ som jeg har fått tilbake i hende. Prøver å få den klar for EU-kontroll før vinteren. Det var litt mer rust enn jeg hadde håpet på, men satser på at vinteren og saltebilene venter litt lenger med å dukke opp i år.

IMG_2079

Og nå har vi fått oss klesmerker fra Hhenr.com ! Så nå får vi vist fram siden mye mer! Litt klistremerker havna vår vei også, så da blir det logo og ikke bare tekst på bilene våre… 🙂

IMG_2120 (1)

Til slutt litt bilder Fra mr. Erik GranlundIMG_6459IMG_6582IMG_6566-EditIMG_6549IMG_6536IMG_6526IMG_6521IMG_6489IMG_6473IMG_6457IMG_6443