Blog

Gjesteinnlegg av sjåfør Monica: Himmelspretten på MOA NMK Aurskog-Høland

Himmelspretten 2019

Himmelspretten 2019 gikk så som så. Regnvær, bakhjulstrekk og gamle slitte dekk gjorde vel at vi ikke var overdrevent optimistiske for dagen. Siden forrige sesong har vi fått satt inn ny kam i bilen, og den virker litt kvikkere.

Første heat: Vi trodde vi hadde et litt dårlig batteri, så det var sparing av strøm som gjaldt frem mot startplata. Minst mulig bruk av vifter og viskere. På start var jeg superklar, og kanskje litt for ivrig, men holdt greit følge helt frem til grusen. Viskere sto på fullt, men det nyttet ikke. Det var bare en vegg av søle og vann foran meg. Kom meg ut av første sving på 3 plass tror jeg kanskje 4, det er vanskelig å holde styr på slikt i kaoset. Fornøyd med det mtp hva jeg hadde å stille opp med. Følte det gikk greit helt til jeg kom rundt og startet runde 2. Plutselig begynner bilen å sakke av, jeg skrur av vifter og viskere, prøver å gire ned men til ingen nytte. Svinger til sides så godt det går imens bilen dør ut. Den er tom for strøm, skuffelsen er stor, og jeg må se på imens de andre passerer.

IMG_7330_Fotor

 

Jeg blir tauet av banen og fremme i depot viser det seg at dynamoen ikke lader i det hele tatt. Batteriet holdt stand lenger enn en skulle tro tross alt. Det har vel stått i bilen i 5-10 år. Vi fikk tak i et nytt batteri hos Grinden motorsport, som heldigvis var på plass på Moa denne dagen. Vi lader litt ekstra og håper det holder et heat. Vi vasker også frontruta med zalo innvendig for å slippe å bruke coupévifte og spare på strømmen. Det er et enkelt triks men det funker, duggen holder seg borte.

Gjør meg klar, setter meg i bilen for å kjøre frem til heat frem oppstilling, men bilen er helt død. Ikke noe tegn til liv. Panikken brer seg og tenker selvfølgelig ikke på den enkleste løsningen. Av med panseret, sjekker alle tilkoblinger, alt skal være i orden. Setter meg inn igjen og ser tilfeldigvis ned på bryteren som er koblet til utvendig nødstopp. Den er i feil posisjon, hiver på meg utstyret fyrer bilen og kjører til heat frem, og til start.

IMG_7329_Fotor

Andre heat: Starten går helt greit, uten turteller må jeg starte med å justere turtall ut ifra lyd. Det fungerer fint på tørt føre, da treffer jeg stort sett greit. På vått gikk det ikke like bra, jeg bare spant og bilen hoppa ut fra start. Fikk justert ned turtall og fikk feste igjen, men da var det for sent. Sist ut fra start omtrent og ble igjen møtt av en vegg av gjørme og vann. Denne gangen mistet jeg all sikt, og sidevinduene hadde jeg glemt å vaske med Zalo så det var ikke mye å se der heller. Ikke før jeg til slutt var så nært autovernet at jeg fikk skimtet det gjennom duggen. Kom meg unna i det som føltes som siste liten. (Det var nok ikke så nærme som det føltes ut som akkurat der og da) Det var enda mindre feste denne runden føltes det ut som, eller kanskje det bare gikk litt fortere. Det føltes som jeg ikke gjorde annet enn spinne på alle gruspartier rundt hele banen. Ingen av de få kreftene bilen har gikk i bakken. Det ble 3 og en halv runde i kamp med bilen, men gøy var det uansett! Tror det ble en 5 plass av 5 biler i dette heatet.

Før tredje omgang ble det ikke gjort mye med bilen. Fikk vaska side rutene med Zalo, så det var mulig å få litt bedre sikt. Fylte noen liter bensin og gambla på at det nye batteriet skulle tåle 1 heat til uten å måtte lade det. En finaleplass er utenfor rekkevidde, så siste heat var planen å bare ha en kose runde, ligge å sladde litt å lære bilen å kjenne bedre på dette føret.

Tredje heat: Vanlig prosedyre frem til start. Denne gangen går jeg litt lavere på turtall ut fra start og drar bilen sakte opp i fart. Det fungerte mye bedre enn forrige heat, og plutselig var jeg nr 3 i første sving. Det var jo ikke planen, så da måtte det kjøres litt mer enn jeg hadde tenkt. Da jeg kom rundt ferdig med første runde og skulle bremse meg inn i første sving, så plutselig drar bilen meg rett i autovernet med fronten, for så å sende meg over på andre siden av banen, ut i sandfella og litt opp på jordvollen. Jeg blir sittende som passasjer og kjører bilen på instinkt. Når jeg er omtrent ute av sandfella igjen slår det meg, den mest normale reaksjonen hadde vel vert å bremse, men nei. Blir en liten touch på bremsen helt på slutten når jeg er på vei inn i banen igjen når jeg ser etter biler som kommer bakfra. Det er jo tross alt ikke nødvendig og ødelegge løpet for andre selv om jeg driter meg ut. Det kom ingen og jeg var i gang igjen. Når jeg måtte bremse inn i neste sving skjønte jeg hva som hadde skjedd. Stabstag opphenget vi fikset med wire på siste løp i fjor, var ikke gjort noe med siden den gang, hadde helt glemt det. Så da ble det å kjempe med bilen inn til mål. Hver gang jeg bremsa drog bilen meg til siden, men det gikk det også, ble en 3 plass i det heatet. Det viste seg at jeg hadde en bak meg, men jeg hadde hatt flaks for den runden jeg kjørte i vollen gikk han i alternativet.

IMG_7327_Fotor

Det ble et løp med mye action, og dårlige resultat, men det var veldig moro allikevel! Det viste seg til slutt at jeg faktisk bare manglet 1 poeng fra å nå en D- finale. Man kan jo ikke annet enn å skryte av arrangør klubb NMK Aurskog-Høland og alle funksjonærer som stiller opp for oss førere i all slags vær.

Det ble en lang oppsummering for 3 korte heat, men det skjer mye på få minutter i denne sporten.

IMG_7328_Fotor

 

Litt før Nissan sporting 2018

Da er vi klare for avreise. Vi er seint ute som vanlig og i år som i fjor lagde vi pokalene.

Denne gang ble det en gave/spons fra team Bilcrossfrue.
Her er de eksklusive bildene av pokalene som nesten ingen har sett før nå:

Peoples Choice:IMG_4062

IMG_4061

IMG_4060

Beste sportsbil og Z/ZXIMG_4058IMG_4059

DiverseIMG_4046

Lengste reise:IMG_4047

Beste åpen klasse:IMG_4050

Beste motorrom:IMG_4051IMG_4052

Beste veteran:IMG_4053

Fiaskoprisen:IMG_4056IMG_4057

 

Håper treffet blir like bra som de pleier! Ta turen innom om du er i nærheten, så snakkes vi!
Ses i Kristiansand!

http://www.nissansporting.no

En liten oppdatering uke 22

Etter som noen har fått med seg, tålte ikke bilen til Monica smellen i C-finalen på Eksismoa, så da ble den plukket ren og levert til spikerfabrikken.

IMG_3713_Fotor.jpg

Så de to siste ukene har gått på å knyte sammen flokene fra det ene vraket og over i «nestenvraket». Så nesten hele hetebølgen ble tilbragt inne i et verksted og under en bil…

32466698_470781243356638_3780692481822162944_n

Vi ble nesten ferdig med «nyebilen» i tretida på fredag. Da bestemte vi at Monica måtte ta ferden over fjellet, for å rekke siste justeringer og litt søvn før løp.

32597917_209101486554748_8885922619686125568_n.jpg

Bilen ble ferdig og godkjent lørdagsmorgen og løp ble kjørt!

Under følger det filmer fra Youtube av første andre og tredje heat.

Første heat var en ren ‘bli kjent runde’. Selv om Monica har kjørt denne bilen i 9 år før, så er det bare småbiter som tilsvarer den bilen hun hadde da. Her er det ny motor, ny forstilling, (Justert på øyemål og håp) bakstillingen er justert og ny stol, som ikke var lett å få på riktig plass.

Heat 2:
En dårlig start og rett i alternativsporet, så Monica ble liggende litt langt bak og prøvde enda å lære seg bilen. Inn på 5. plass:

Heat 3: Monica satsa litt ekstra og prøvde å utnytte det hun hadde lært om bilen til nå og satsa litt ekstra. Det gav uttelling som du kan se:

Så det ser greit ut nå. Bare finne litt mer fart. Skulle hatt nye hjul, justere inn stolen og lære seg bilen litt til, så begynner det å nærme seg!

Takk til alle som har hjelp til! Med deler, skruing og løft! 🙂

Husk, det er lov å sponse! 🙂

 

 

Cars and Coffee Vårslippet

IMG_3544 (1)_Fotor

Tertitten, Aurskog – Hølandsbanen arrangerte på onsdag årets første Cars and coffee.

Etter en så lang vinter, der vi nesten hadde gitt opp håpet om sommer, var det godt å reise på bilutstilling igjen! Og det var lite som tilsa at det for bare uker siden lå snø på hele østlandet.

IMG_3518Der små bobler blir store. Ved siden av en Mini

Både plassen til Urskog – Hølandsbanen og mye av parkeringen på utsiden var fyllt opp av biler av alle slag og nasjonaliteter, fra bitte små til de store bilene man fint kan bo i. Flotte kunstverk, til helt vanlige bruksbiler, av eldre sort. Mangfoldet er fantastisk på disse treffene.

IMG_3533 (1)Masse forskjellig, i alle aldre!
IMG_3509_FotorIMG_3513
IMG_3526

Etter et par runder på plassen, blant alle smilene, så kom været, så vi tok halen i mellom beina og stakk.

IMG_3515

Takk for denne gang! Vi kommer tilbake, flere ganger! 🙂

 

Himmelspretten på Moa 2018

IMG_3443_Fotor.jpg

Årets Himmelsprett på Eksismoa lå badet i vår-sol.

Litt glissent i rekkene med litt over 30 seniorer og ca 13 juniorer, men i strøkent vær og mye publikum, så var det god stemning uansett!

IMG_3429
Stemning!

Vi har jobba mye med bilen til Monica frem mot løpet. Bytta en masse deler, justert forgassere og tenning, så vi var forsiktig optimist. Takk til vår delepusher 900-Ealoken som fant sårt etterlengta tennpluggkabler på kort varsel! Og takk til Romnes som holdt av det siste settet sitt til oss!  Vi hadde ett par runder på en trening før løpet, så vi visste at bilen var bedre, men vi fikk ikke testet skikkelig hvor mye bedre den var.

32260641_10160240836760386_8548211480095358976_n.jpg

IMG_34242 like biler til 2 nesten like søstre…

Men allerede fra start viste det seg at bilen var ganske så konkurransedyktig! Med litt flax og lur joker-runde så kom Monica seg i mål på andre plass i både første og andre heat!
10. plass totalt etter to heat er absolutt ikke å forakte…

IMG_3390_Fotor.jpgStart Heat 1
IMG_3421Så nerme var Monica en heatseier! Dette endte i dagens andre andreplass…

Det ble en 3. plass i 3. heat, så da glapp B-finalebilletten. Men en finaleplass er det en stund siden vi så. Så denne C-Finalen kom godt med.
Monica var litt ivrig, litt ukonsentrert og så ikke helt at bilene foran plutselig nesten stod helt i ro og smalt i hekken på bilen fremfor…

IMG_3419.jpg

Så med et løst panser i synet, en skummel radiator og en veldig dårlig start, så endte det på en 5. plass og 15. totalt.

Nå er vi en bil i manko. Sierraen tålte nok ikke den smellen, så nå blir det forsøk på å fåbil av Sierraen som Monica og søstra Silje Renee har hatt i 11 sesonger til sammen… Ses neste løp! 😂

Du kan se filmen av C-finalen hvis du går inn og liker Facebooksiden vår

Instagramsiden vår kan du se bilder av bilen og mye annet. Det anbefales at du går inn og liker den. En meget varierende og bred bilside, med masse tøfft! 🙂

Monicakresj

Til slutt litt tilfeldige bilder:
© søstrene til Monica og #bilcrossfrue
32332329_10160241007740386_5089331294215602176_n.jpg

IMG_3411.jpg

IMG_3408.jpg

32253711_10160240857730386_7183920405625700352_n.jpg

IMG_3404.jpg

32218852_10160240864635386_4681069140625063936_n.jpg

IMG_3402.jpg32207348_10160241022180386_4983707388298133504_n.jpg32215250_10160240991730386_2265271528364965888_n.jpg32219087_10160240864720386_1773028101119279104_n.jpg

Classic car show 2018

IMG_3142

Vi har vert på Classic Car Show for første gang og er veldig imponert! Det er ikke like stort som Oslo Motor Show, men må si at dette falt i smak selv om det er en mindre skala.

IMG_3211_Fotor

Her var det kun veteranbiler og mange sjeldne biler man ikke har hørt om eller sett før.

IMG_3119Lola GTD, En av våre favoritter på utstillingen 

Det var kun 2 haller, men vi brukte allikevel over 4 timer på å gå gjennom!
Siden de ikke var så stort, fikk vi tid til å se litt bedre etter og studere bilene, og ikke bare skumme gjennom for å få sett alt på en dag.

IMG_3111_FotorSom tatt rett ut fra veggen på gutterommene rundtom på 80 tallet


IMG_3200_Fotor

IMG_3213_Fotor

IMG_3209

IMG_3201

IMG_3170Flotte rumper

IMG_3199_Fotor

IMG_3173Åse Kleveland arrangerte en minikonsert for å feire 50 års jubileumet mellom seg og sin Saab Sonett
IMG_3122Jeep Grand Wagoneer, «den orginale SUV»

Det ble også brukt litt tid utenfor på parkeringen, for her dukket det også opp mye kult.

IMG_3183

IMG_3181

IMG_3177

Vi prøver å få ut flere bilder plutselig! 🙂

Nissan Silvia S12

IMG_3314_Fotor.jpg

Silvia, Gazelle, 180zx. Kjært barn har mange navn. Forgjengeren til S13, S14 og S15, som de fleste i motorverdenen kjenner så godt.
Denne er nummer 4 i rekken av lillebroren til Fairlady og Skyline.

En av mine favorittbiler av de «små billige» sportsbiler fra soloppgangens land i øst.
Da jeg i 2012 var og henta 510’en stod det en slik en inne i samme lokale. «Den skal jeg kjøpe av deg, en gang» ble det sagt den gang. «Kommer ikke på tale» var svaret, så når bilen plutselig ble vurdert solgt var det bare å knuse sparegrisen og ta til fjells igjen.

Så var et nytt prosjekt påbegynt da. Før det forrige egentlig ble ferdig. Skal prøve å ikkje gjøre for mye ut av dette, bare fikse litt som trengs på utseendet og få den 100% teknisk.

Turen for å hente bilen gikk fra Vestlandet via Førde, Stryn og til slutt Lom. Alt såre vel så langt. Handla bil, så var det rett i matfatet på Fossberg kafeteria (Ikke resturant… Det fikk vi påpekt… 😁) Tanken var å hente en frontrute vi hadde kjøpt og stæsja på Gol litt i forveien, så da var reiseruta planlagt. Lom, Valdresflya, Fagernes, Gol og så Rv7 hjem.

IMG_3320_Fotor.jpg

IMG_3319.jpg

Det var så klart ikke så enkelt. Vi kom helt til Lemonsjøen Fjellstue før vi bestemte at ingen av oss hadde bensin til å nå noe som helst. Iallefall ikke neste bensinstasjon, så da var det å snu da. Rett ned til Vågå å fylle tankene. Så tok vi avgårde igjen… Kom litt lenger enn Lemonsjøen, så kom det skilt; Valdresflya nattestengt 20:00 til 08:00 (!)
Hvor langt var det til bommen? Når var vi der? Hvorfor nattestengt? Det er jo sommer? Vi hadde jo akkurat kjøpt softis i Vågå…

IMG_3317.jpg

IMG_3322.jpg

IMG_3323_Fotor.jpgSer ikke ut til å være noe problem å krysse fjellet ikveld…

 

Vi passerte bommen ca fem på 8. I strålende solskinn. Alt bra, det bare blåste litt…
Etterhvert tok vinden seg opp og begynte å dra med seg brøytekantene inn i veien. Takk for lite trafikk, så vi kunne låne den delen av veien som hadde minst snø til enhver tid. Etterhvert frøys det til… Da var man ikke høy i hatten i en bakhjulsdrevet sportsbil på sommerdekk. Monica var ‘brøytebil og lagde spor jeg kunne kjøre i og blinka med nødblinken, så det gikk an å se 4 meter i den verste blesten.

IMG_2674.jpgHer er brøytekantene begynt å trekke ned i veien og bilen begynt å fryse til

 

En lastebil i grøfta, en brøytebil, noen privatbiler og en redningsbil seinere kom vi oss ned fra ‘flya og etterhvert havna vi på Gol klokka litt før klokka 11 på kvelden. Da var det godt å ha «Hedlos gjestgiveri avd. Gol» Der vi tok natten.

Resten av turen ble ren transportetappe hjem, så resten av historien med Silvia kommer etterhvert, som vi får opplevd mer og gjort bilen presentabel for bilder.

IMG_3324.jpgSnø og is og bare hjulspinn i høyrefeltet… Da låner vi det ubrukte tørre feltet
IMG_3326_Fotor.jpgFint vær iallefall!
IMG_3327.jpgMåtte ta et stopp når vi var kommet over det værste… Var IKKE sommer der!
IMG_2675.jpgGodt å ha Monica på «Handsfree» over fjellet, der sikten til tider var tilnærmet 0
IMG_3364.jpgDet Glade 80 tall!

 

 

Gjesteblogg; Vårløp i Brekka

Gjesteblogg fra vår sjåfør Monica:

Vårløp i Brekka

Dagen før løpet starta bra, bilen har stått på henger siden løpet i Bergen. Forventningene var så som så om bilen kom til å fungere eller ikke. Til tider har den hørt fin ut, og andre ganger har den vert helt forferdelig, veldig humørsyk. Jeg kjørte bilen ned til brekka i strålende sol og humøret på topp. Fikk hjelp av noen lokale til å få lesset bilen av henger, da den ikke er mulig å lesse av på flat mark, den er alt for lav til det.

På teknisk ble ikke bilen godkjent. Det ble funnet et rusthull ved det ene burfestet, bilen måtte støvsuges for glass og en bensinslange var sprukket opp. Pappa kom frem omtrent rett etter bilen var ferdig på teknisk. Vi fikk til lørdag morgen å ordne opp i alt. Vi hadde ikke sveiseapparat med oss, ikke bensinslanger eller støvsuger. Det så mørkt ut, men så kom jeg på at vi har jo et verksted rett i nærheten med utstyr og mange dyktige folk. Einar tok utfordringen med å sveise rundt buret. Det var en drittjobb med dårlig tilkomst, men Einar fiksa det lett. Vi fikk utlevert støvsuger og bensinslange. Jeg ble stort sett stående å se på som en tosk, da alle heiv seg over bilen og satte i gang. Så stor takk til Flattcity gjengen og pappa!

Vi var tilbake på brekka i hall 2 tiden på natta. Det ble lite søvn og opp igjen i 7 tiden for å få bilen godkjent. Den gikk rett gjennom og vi var sånn halvveis klar. Vi var trøtte og bilen var ikke i humør.

Første heat gikk av plata, bilen fungerte i ca 20-30 m i første gir, før det var slutt. Den begynte å putre på 3 sylindre, og til tider kuttet den ut alle. Kjørte i mål selv om det gikk sakte. Vi justerte litt på forgasserne, bytta tennpluggkabler og fordelerlokk.

Ut igjen i heat 2. Bilen var enda verre, og gikk så vidt på frem. Nå var vi nære på å bare pakke sammen og reise, men tenkte som så at vi har da betalt startavgift, og all trening er god trening. Vi justerte forgasserne litt til, og byttet tilbake tennpluggkablene.

Heat 3 gikk bilen noe bedre, men fortsatt bare putring. Her ble jeg nr 4 av 5 da en av bilene gav seg. Vi justerte forgasserne litt mer før 4 heat.

I heat 4 gikk bilen noe bedre, men manglet fortsatt den siste sylinderen. Første giret fungerte greit og klarte å holde de andre i starten, helt til jeg måtte gire til 2, da forsvant de. Jeg klarte å holde en bil bak meg så ble nr 4 av 5 her også. Ble nr 19 totalt av 21 biler.

Det ble ikke noe bra løp resultatmessig, men det ble en god test av bilen. Vi har fått noen pekepinner på hva vi skal lete etter videre på å få bilen til å gå skikkelig. Vi har mye arbeid foran oss, men vi håper å få bilen klar til himmelspretten i Moa.

En tung start på året…

framside

Ekstremt treg oppdatering etter løp!

Etter en lang tur over fjellet med Hiakk og henger, kom vi frem til Eikås 5 min før innsjekk stengte for kvelden (21:40). Vi rakk innsjekk, men orket ikke å lesse av bilen for å ta teknisk. Så det ble tidlig opp lørdag morgen for å få bilen gjennom. Den gikk gjennom men med pålegg om å montere bur beskyttelse, heldigvis hadde vi med oss og fikk fikset dette kjapt. Vi fikk klistret på nytt klistermerke fra Etne Betong og malt på sponsorene som ikke har klistermerker. Dekkskift.no, Veronika.no og YNWA (Arild).

Vi fylte bensin, sjekka olje og frostveske og følte bilen var klar for første heat! Monica var spent og merket at bilen ble noe høyere på tomgang etter at dekka var varmet. Tenkte ikke så mye mer over det siden forgasserene nylig var justert og motoren ikke hadde hatt normal drifttemp siden den gang. Kom frem til startplata og igjen ble turtallet noe høyere etter litt rusing av motor. Nå begynte varsellampene i hodet å lyse, men tenkte det fikk briste eller bære. Rett før starter tok feltet under kommando løsnet i tillegg vindusviskerne, så de gikk i alle retninger og hang og slang. Alt håp føltes å være ute, eneste løsning var å få en perfekt start og ligge først. Starten går, og Monica ligger side om side med en bil som har innerspor. Letter opp gassen for å legge seg bak og bremse før første sving, men bilen gir fortsatt full gass! Gasswaieren har hengt seg opp. Prøver å justere med clutchen og komme seg gjennom første sving, men uten sikt. Frontruta er full av gjørme og viskerne har for lengst gidd opp. Holder 2 plassen helt bort til alternativ sporet der det blir for glatt og bilen spinner rundt. Tar en avgjørelse og kjører bilen inn på indre bane og bryter heatet.

IMG_2947_FotorMonica i farta! Foto lånt av Tommy… 😉

Bilen blir taua av banen og vi får et lite overblikk over hva som har skjedd. Oljepåfyllingslokket har løsnet og ramlet ned på siden av toppen. Der har den kilt seg mellom forgasserne og gass mekanismen, som gjør at bilen står på full gass hele tiden. I tillegg har det nok blitt litt varmt og litt høyere trykk en normalt pga dette, så frostpluggen vi monterte har skutt ut og bilen var helt tom for vann. Viskerne er nok bare gamle og slitt, mutteren som holde dem fast var løsna litt. Vi skrudde den til og viskermekanismen var good to go! Det var verre med resten.

IMG_3005_FotorHMS i forsetet! Mangler man hørselvern sa du? Hæ? Hva sa du? 😂

Det ble satt i gang en leteaksjon etter frostplugg, siden vi selvfølgelig hadde lagt reserven igjen hjemme. Ingen hadde. Arild endte opp med å lete hele Åsane rundt, og kom tilbake med en pipe som med noe tilpassing patentbånd og optimisme passet i hullet. Det ble redningen vår.

IMG_2946 (1)_FotorInni her ser du «Frostpluggen» vår

Monica fikk kjørt 1 heat til, men da var banen så oppkjørt, gjørmete og glatt at det ikke var grep å finne i banen. I tillegg ble den ene forgasseren fullt med vann og gjørme, så bilen gikk stort sett på 2 sylindre. Så var fiaskosesongstarten over.

Vi har funnet en del ting som må utbedres på bilen for å få den optimal, som vi må jobbe med til neste løp. Neste løp blir 10 mai, Himmelspretten arrangert av NMK Aurskog Høland. Dette er også et kvalifiseringsløp så vi håper bilen er klar til da.

Det kan vel bare bli bedre etter dette… 🙂

Noen bilder til:

IMG_2972_FotorLegg merke til bilene i front

IMG_2973_FotorOpelen traff Golfen bakfra og kjørte i autovernet

IMG_2974_FotorOg klatra oppå

IMG_2975_FotorOg der ble den hengene i løse luften

IMG_2950_FotorRett etter start ett løp.

IMG_3002_FotorPremieutdeling

Årets Bilcrossplaner

Da har vi fått satt litt av planene for året på papir:

Årets første løp for oss går nå 7 april i Bergen.
Det så mørkt ut en stund her da leiekontrakten mellom kommunen og grunneierene gikk ut 31. mars, men det ordna seg når styresmaktene kom hjem fra påskeferie, så da er banen sikra i mange år fremover, slik det ser ut nå.

IMG_3150Foto: Sviddgummi.no

Sierraen ble årsgodkjent i påsken, så da gjenstår en siste finpuss så er vi klar.

Oppkjøringen til årets sesong startet vi med i begynnelsen av februar ved å kjøre gokart. En god måte å få litt fart i kroppen, noe som trengtes da Monica ikke har kunnet kjørt så mye bil. Første gang vi kjørte lå rundetidene hennes på 33.9 sek, noe som er helt OK til å aldri ha kjørt gokart før. Det har vert jevn fremgang hele tiden, nå etter 6 kjøringer er beste rundetid 31.3 sek. Beste tid på banen er for øyeblikket 28.9 sek, vi jobber for å komme oss under 30 sek per runde. Vi håper vi får oss noen runder nå i uken så farten ligger inne til løpet i Bergen, og forhåpentligvis forbedring av rundetid igjen. Dette avhenger selvfølgelig mye på dagsformen.

Planene for årets bilcross sesong er da løpet i Bergen nå til helgen som er kvalifiseringsløp til landsfinalen. Bilen har vist at den kan ha kapasitet til gode plasseringer, om bilen og Monica fungerer optimalt. På damelandsfinalen i fjor begynte den å tulle i å kutte i høyre svinger, vi håper vi har klart å utbedre dette nå. Vi har ikke fått testa bilen noe sted enda, så dette vet vi ikke før vi starter i Bergen. Heldigvis går Bergens banen til venstre, og i venstresving har vi ikke merket noe til det problemet.

IMG_0722

Vi hadde lagt inn Vikedal 21 april også, men dette er nå blitt flyttet til 6 mai pga. forholdene på banen. Håper vi klarer å stille opp også 6 mai.

Himmelspretten arrangert av NMK Aurskog Høland falt i smak i fjor, og vi vil veldig gjerne ta turen til Eksismoa og få med oss dette løpet i år også. Det avhenger da litt om det er penger på konto til å starte. Dette er det løpet vi har kortest reisevei til, så transportkostnadene blir heldigvis ikke så store her. Dette er også kval løp til landsfinalen.

Himmelspretten 1

Neste løp på planen blir nok todagers løpet Vikedal 02-03 juni. Dette er også kvalifiseringsløp, hvis vi har bilen så lenge håper vi på gode resultater. Banen så ut til å passe bilen veldig bra. Hadde 1 heatseier der i fjor, og klarte å snurre bort en andre heatseier i siste sving. Så havnet rett utenfor finaleplass da.  De andre innledende rundene endte i trafikk og en i utkjøring,(video klikk her) og det ble brukt noen heat på å venne seg til bilen som vi da nettopp hadde kjøpt inn.

16-17 juni arrangerer NMK Bergen todagersløp. Banen i Bergen er en av banene Monica liker best å kjøre på, så der håper vi på å få være med.

Vi har i år veldig lyst å få til en start på Smådølfestivalen 27-29 juli. Dette er et løp Monica har kjørt noen ganger før, og lengter tilbake til. Banen er vanvittig gøy å kjøre og stemningen er veldig bra! Siden det er et 3 dagers løp må vi se an helsesituasjonen litt og hvordan formen opp mot løpet er. Undertegnende prøver å finne en ledig mulighet til å fått tatt lisens og muligens få være med å kjøre litt her. Det hadde vært fantastisk.

Så er det årets høydepunkt, damelandsfinalen 11 august hos NMK Bø. Vi skal i løpet av sesongen prøve å få tak i en bil som har mulighet til å hevde seg på banen i Bø. Så er det bare å gi gass og håpe på det beste. Det blir muligens sporet opp et løp eller en trening i Bø før landsfinalen for å få testet banen, men dette må vi se litt an.

Etter landsfinalene er det ofte ikke så mange påmeldte til løp. Vi har ikke helt bestemt oss enda om det blir Bergen 8 september eller Høstmestern på Gardermoen. Det må vi se litt an, på økonomien. Så er det også et løp i Vikedal 15-16 september som vi håper å få med oss, men igjen så spørs det om økonomien er på plass.

Det var nåværende planer for bilcross sesongen, så får vi se hvordan det utvikler seg. Om vi mister biler og plutselig står uten, om det finnes penger nok og om helsa holder. Vi skal også få med oss litt forskjellig utenom bilcrossen, men der er ikke planene helt klare enda.