Gjesteinnlegg av sjåfør Monica: Himmelspretten på MOA NMK Aurskog-Høland

Himmelspretten 2019

Himmelspretten 2019 gikk så som så. Regnvær, bakhjulstrekk og gamle slitte dekk gjorde vel at vi ikke var overdrevent optimistiske for dagen. Siden forrige sesong har vi fått satt inn ny kam i bilen, og den virker litt kvikkere.

Første heat: Vi trodde vi hadde et litt dårlig batteri, så det var sparing av strøm som gjaldt frem mot startplata. Minst mulig bruk av vifter og viskere. På start var jeg superklar, og kanskje litt for ivrig, men holdt greit følge helt frem til grusen. Viskere sto på fullt, men det nyttet ikke. Det var bare en vegg av søle og vann foran meg. Kom meg ut av første sving på 3 plass tror jeg kanskje 4, det er vanskelig å holde styr på slikt i kaoset. Fornøyd med det mtp hva jeg hadde å stille opp med. Følte det gikk greit helt til jeg kom rundt og startet runde 2. Plutselig begynner bilen å sakke av, jeg skrur av vifter og viskere, prøver å gire ned men til ingen nytte. Svinger til sides så godt det går imens bilen dør ut. Den er tom for strøm, skuffelsen er stor, og jeg må se på imens de andre passerer.

IMG_7330_Fotor

 

Jeg blir tauet av banen og fremme i depot viser det seg at dynamoen ikke lader i det hele tatt. Batteriet holdt stand lenger enn en skulle tro tross alt. Det har vel stått i bilen i 5-10 år. Vi fikk tak i et nytt batteri hos Grinden motorsport, som heldigvis var på plass på Moa denne dagen. Vi lader litt ekstra og håper det holder et heat. Vi vasker også frontruta med zalo innvendig for å slippe å bruke coupévifte og spare på strømmen. Det er et enkelt triks men det funker, duggen holder seg borte.

Gjør meg klar, setter meg i bilen for å kjøre frem til heat frem oppstilling, men bilen er helt død. Ikke noe tegn til liv. Panikken brer seg og tenker selvfølgelig ikke på den enkleste løsningen. Av med panseret, sjekker alle tilkoblinger, alt skal være i orden. Setter meg inn igjen og ser tilfeldigvis ned på bryteren som er koblet til utvendig nødstopp. Den er i feil posisjon, hiver på meg utstyret fyrer bilen og kjører til heat frem, og til start.

IMG_7329_Fotor

Andre heat: Starten går helt greit, uten turteller må jeg starte med å justere turtall ut ifra lyd. Det fungerer fint på tørt føre, da treffer jeg stort sett greit. På vått gikk det ikke like bra, jeg bare spant og bilen hoppa ut fra start. Fikk justert ned turtall og fikk feste igjen, men da var det for sent. Sist ut fra start omtrent og ble igjen møtt av en vegg av gjørme og vann. Denne gangen mistet jeg all sikt, og sidevinduene hadde jeg glemt å vaske med Zalo så det var ikke mye å se der heller. Ikke før jeg til slutt var så nært autovernet at jeg fikk skimtet det gjennom duggen. Kom meg unna i det som føltes som siste liten. (Det var nok ikke så nærme som det føltes ut som akkurat der og da) Det var enda mindre feste denne runden føltes det ut som, eller kanskje det bare gikk litt fortere. Det føltes som jeg ikke gjorde annet enn spinne på alle gruspartier rundt hele banen. Ingen av de få kreftene bilen har gikk i bakken. Det ble 3 og en halv runde i kamp med bilen, men gøy var det uansett! Tror det ble en 5 plass av 5 biler i dette heatet.

Før tredje omgang ble det ikke gjort mye med bilen. Fikk vaska side rutene med Zalo, så det var mulig å få litt bedre sikt. Fylte noen liter bensin og gambla på at det nye batteriet skulle tåle 1 heat til uten å måtte lade det. En finaleplass er utenfor rekkevidde, så siste heat var planen å bare ha en kose runde, ligge å sladde litt å lære bilen å kjenne bedre på dette føret.

Tredje heat: Vanlig prosedyre frem til start. Denne gangen går jeg litt lavere på turtall ut fra start og drar bilen sakte opp i fart. Det fungerte mye bedre enn forrige heat, og plutselig var jeg nr 3 i første sving. Det var jo ikke planen, så da måtte det kjøres litt mer enn jeg hadde tenkt. Da jeg kom rundt ferdig med første runde og skulle bremse meg inn i første sving, så plutselig drar bilen meg rett i autovernet med fronten, for så å sende meg over på andre siden av banen, ut i sandfella og litt opp på jordvollen. Jeg blir sittende som passasjer og kjører bilen på instinkt. Når jeg er omtrent ute av sandfella igjen slår det meg, den mest normale reaksjonen hadde vel vert å bremse, men nei. Blir en liten touch på bremsen helt på slutten når jeg er på vei inn i banen igjen når jeg ser etter biler som kommer bakfra. Det er jo tross alt ikke nødvendig og ødelegge løpet for andre selv om jeg driter meg ut. Det kom ingen og jeg var i gang igjen. Når jeg måtte bremse inn i neste sving skjønte jeg hva som hadde skjedd. Stabstag opphenget vi fikset med wire på siste løp i fjor, var ikke gjort noe med siden den gang, hadde helt glemt det. Så da ble det å kjempe med bilen inn til mål. Hver gang jeg bremsa drog bilen meg til siden, men det gikk det også, ble en 3 plass i det heatet. Det viste seg at jeg hadde en bak meg, men jeg hadde hatt flaks for den runden jeg kjørte i vollen gikk han i alternativet.

IMG_7327_Fotor

Det ble et løp med mye action, og dårlige resultat, men det var veldig moro allikevel! Det viste seg til slutt at jeg faktisk bare manglet 1 poeng fra å nå en D- finale. Man kan jo ikke annet enn å skryte av arrangør klubb NMK Aurskog-Høland og alle funksjonærer som stiller opp for oss førere i all slags vær.

Det ble en lang oppsummering for 3 korte heat, men det skjer mye på få minutter i denne sporten.

IMG_7328_Fotor

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s