En tung start på året…

framside

Ekstremt treg oppdatering etter løp!

Etter en lang tur over fjellet med Hiakk og henger, kom vi frem til Eikås 5 min før innsjekk stengte for kvelden (21:40). Vi rakk innsjekk, men orket ikke å lesse av bilen for å ta teknisk. Så det ble tidlig opp lørdag morgen for å få bilen gjennom. Den gikk gjennom men med pålegg om å montere bur beskyttelse, heldigvis hadde vi med oss og fikk fikset dette kjapt. Vi fikk klistret på nytt klistermerke fra Etne Betong og malt på sponsorene som ikke har klistermerker. Dekkskift.no, Veronika.no og YNWA (Arild).

Vi fylte bensin, sjekka olje og frostveske og følte bilen var klar for første heat! Monica var spent og merket at bilen ble noe høyere på tomgang etter at dekka var varmet. Tenkte ikke så mye mer over det siden forgasserene nylig var justert og motoren ikke hadde hatt normal drifttemp siden den gang. Kom frem til startplata og igjen ble turtallet noe høyere etter litt rusing av motor. Nå begynte varsellampene i hodet å lyse, men tenkte det fikk briste eller bære. Rett før starter tok feltet under kommando løsnet i tillegg vindusviskerne, så de gikk i alle retninger og hang og slang. Alt håp føltes å være ute, eneste løsning var å få en perfekt start og ligge først. Starten går, og Monica ligger side om side med en bil som har innerspor. Letter opp gassen for å legge seg bak og bremse før første sving, men bilen gir fortsatt full gass! Gasswaieren har hengt seg opp. Prøver å justere med clutchen og komme seg gjennom første sving, men uten sikt. Frontruta er full av gjørme og viskerne har for lengst gidd opp. Holder 2 plassen helt bort til alternativ sporet der det blir for glatt og bilen spinner rundt. Tar en avgjørelse og kjører bilen inn på indre bane og bryter heatet.

IMG_2947_FotorMonica i farta! Foto lånt av Tommy… 😉

Bilen blir taua av banen og vi får et lite overblikk over hva som har skjedd. Oljepåfyllingslokket har løsnet og ramlet ned på siden av toppen. Der har den kilt seg mellom forgasserne og gass mekanismen, som gjør at bilen står på full gass hele tiden. I tillegg har det nok blitt litt varmt og litt høyere trykk en normalt pga dette, så frostpluggen vi monterte har skutt ut og bilen var helt tom for vann. Viskerne er nok bare gamle og slitt, mutteren som holde dem fast var løsna litt. Vi skrudde den til og viskermekanismen var good to go! Det var verre med resten.

IMG_3005_FotorHMS i forsetet! Mangler man hørselvern sa du? Hæ? Hva sa du? 😂

Det ble satt i gang en leteaksjon etter frostplugg, siden vi selvfølgelig hadde lagt reserven igjen hjemme. Ingen hadde. Arild endte opp med å lete hele Åsane rundt, og kom tilbake med en pipe som med noe tilpassing patentbånd og optimisme passet i hullet. Det ble redningen vår.

IMG_2946 (1)_FotorInni her ser du «Frostpluggen» vår

Monica fikk kjørt 1 heat til, men da var banen så oppkjørt, gjørmete og glatt at det ikke var grep å finne i banen. I tillegg ble den ene forgasseren fullt med vann og gjørme, så bilen gikk stort sett på 2 sylindre. Så var fiaskosesongstarten over.

Vi har funnet en del ting som må utbedres på bilen for å få den optimal, som vi må jobbe med til neste løp. Neste løp blir 10 mai, Himmelspretten arrangert av NMK Aurskog Høland. Dette er også et kvalifiseringsløp så vi håper bilen er klar til da.

Det kan vel bare bli bedre etter dette… 🙂

Noen bilder til:

IMG_2972_FotorLegg merke til bilene i front

IMG_2973_FotorOpelen traff Golfen bakfra og kjørte i autovernet

IMG_2974_FotorOg klatra oppå

IMG_2975_FotorOg der ble den hengene i løse luften

IMG_2950_FotorRett etter start ett løp.

IMG_3002_FotorPremieutdeling

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s