En gang i 2001,2002 la jeg merke til Datsun 510. Eller 13, 14 og 1600 som de heter her i landet. En slik måtte man få tak på! I Usa hadde de gjort rent bord i alle racingklasser de passet inn i og noen de rett og slett ikke passet inn i, men fikk kjøre for de var FOR overlegen for de andre klassene. Brock racing (BRE) og Turbo Tom er to av navnene som har vært med å gi denne heller billige absolutt ikke luxus-sedanen legendestatus blant veteran-racerbilene.
Så etter litt leting og lange perioder uten å tenke på bilen dukket det plutselig opp en Datsun 1300 på Finn.no. Stygg i lakken, startet ikke, ingen bremser, manglet eksosanlegg, batteri og elektronikken var koblet på finurlig vis. Så her hadde den som ville kjøpe den noe å sette fingra i.
Den heldige var meg! Jeg ringte så snart jeg så annonsen og kjøpte den usett. Garanterte at jeg skulle hente den så snart jeg kom hjem fra nordsjøen.
18 mai 2012 var jeg landa fra Snorre A, som jeg var på i den tida og tok avgårde ved første mulighet. Kom 5 minutter for seint til vinterstengingen av Sognefjellet, så det ble en overnatting på Turtagru hotell blandt skiløpere, turgåere og resten av de som ikke rakk fjellet.
Kan ikke klage på utsikta
Fikk henta bilen og tok noen kaffikopper med selger Jan på Kvam auto og tok avgårde hjemover til lånt verksted med sveiseapparat for å leite etter rust å bytte ut med ferskt stål. Men denne bilen har bare gått på usalta veier i fjellet rundt Lom/Skjåk frem til 1987-89 tida da den ble satt vekk på lager, så her var det lite rust å spore.
Mellom mai og august var det hardt arbeid med bilen, der bremser, motor og elektronikk måtte totaloverhales før den var klar for Eu kontroll.
Delebilen var ikke helt enig alltid..
Etter dette har det vært små forbedringer på eksos, elektronikk og understell. Og noe utseendemessig så klart.
Nysveist eksos, overhalt bakvogn og nye dempere
Lete etter rust og avstive karrosseriet litt. Ikke avskrekkende med rust, bare overflate.
I januar 2012 kom det etter mye om og men en forespørsel om å bli med på en reklame-innspilling med bilen. Mange biler var oppe til vurdering, men det var Datsunen som kom ut som mest passende. Da stod bilen i deler, uten front, interiør og motor, så det måtte monteres. På en dag! Og alle hadde jobb, så det var lite hjelp å få. Men bilen ble klar på et vis, starta og gikk, klar for landsdekkende tv.
Slik så bilen ut en dag før de ville hente den for innspilling
Nå er det kommet frem litt rust, radiatoren lekker og motoren trenger en overhaling. Så det blir vel til vinterens Datsunprosjekt.
Riis Bilglass hadde tilogmed ny frontrute til Datsunen!
1 tanke om “Datsun 510, Dart eller Datsun”